Počátky písemnictví na našem území
Počátky písemnictví na našem území
(česká literatura středověku)
Historicko-společenský kontext
Velkomoravská říše ( 9. st.)
-
křesťanství nejdříve proniká z východofrancké říše ( kněží ho šíří v němčině a latině)e = úsilí podmanit si takto české a moravské země
-
kníže Rastislav se obrací o pomoc na Byzanc k císaři Michaelu III
-
císař vyslal r. 863 misi vedenou bratry Konstantinem (klášterním jménem Cyril) a Metodějem;
-
křesťanství šířili ve slovanském jazyce nazývaném staroslověnština (stsl); vytvořili pro ní vlastní písmo – hlaholici
-
papež povolil dočasně užívání slovanského jazyka pří bohoslužbách;
-
907 – zánik Velkomoravské říše
Přemyslovské knížectví - 1. přemyslovský kníže – Bořivoj a jeho manželka Ludmila (9.st.)
-
poslední Přemyslovci - Přemysl Otakar II. rozšířil území přemyslovského státu (král železný a zlatý), byl však na Moravském poli r. 1278 zabit, když usiloval o získání císařského titulu nad Rudolfem Habsburským; Václava III.byl r. 1306 zavražděn v Olomouci a dynastie Přemyslovců vymírá po meči
Lucemburkové (14. st.) – Karel IV.- založil v Praze arcibiskupství, univerzitu (1348), stal se císařem římsko-německé říše, byl největší rozkvět gotiky na našem území (chrám sv. Víta, Karlův most, Karlštejn...)
Základní dělení literatury
světská literatura duchovní (náboženská) literatura
epika: hrdinské eposy, rytířské eposy, zvířecí epika: legendy o životě a umučení svatých
eposy, cestopisy, kroniky lyrika: modlitby, hymny oslavující bohy
lyrika:dvorská, milostná lyrika drama: biblické hry
básníci, hudebníci v jedné osobě putovali po
hradech a předváděli dlouhé, veršované skladby
za doprovodu strunných nástrojů
drama: frašky - komedie s jednoduchým dějem, postavy
jednoznačně kladné x jednoznačně záporné
I. Staroslověnské písemnictví
Staroslověnština = první spisovný jazyk Slovanů; vznikla na základě slovanského nářečí z okolí Soluně v Řecku (tehdy součást Byzantské říše), odkud pocházeli Konstantin a Metoděj
Panonské legendy = Život Konstantinův, Život Metodějův – život a skutky obou světců
Zákon sudnyj ljudem – soudní zákony pro laiky
V 10. století vznikají na území Čech památky oslavující panovníka
Legenda o svatém Václavu – první stsl. legenda, Václava představuje jako zbožného, spravedlivého, poctivého a mírumilovného panovníka, byl zabit svým bratrem Boleslavem I.
Legenda o svaté Ludmile – Václavova babička - vychovala ho v duchu křesťanské víry; Ludmila zemřela mučednickou smrtí – byla uškrcena na popud její snachy Drahomíry (pohanka)
II. Latinské písemnictví
- po Metodějově smrti zákaz staroslověnské bohoslužby
-
sílící vliv západokřesťanské církve – bohoslužebným jazykem latina
-
do roku 1097 jediný zachovává staroslověnštinu Sázavský klášter (založen roku 1032; svatý Prokop)
-
latinská literatura: stejné žánry a témata jako staroslověnská - kroniky, legendy)
Kristiánova legenda ( Život a umučení sv. Václava a sv. Ludmily, jeho babičky)
Kosmova kronika česká (Chronica Bohemorum)
-
Kosmas = kněz /1045 – 1125 /
-
zachycuje české dějiny od potopy světa až do Kosmovy současnosti /3 části /
-
prameny: - bájná vyprávění starců - o Krokovi, o Libuši, o Přemyslovi, založení Prahy
- zprávy svědků - konec Velké Moravy, zavraždění knížete Václava, vláda
Boleslava I. a založení biskupství (1. biskup Vojtěch), Ol-
dřich a Božena, Břetislav a Jitka (Břetislav I. přivezl ostatky
biskupa Vojtěcha z polského Hnězdna)
- vlastní zkušenosti - např. vláda Vladislava I., Břetislava II., Soběslava I.
- vlastenecké smýšlení: důraz na potřebu sjednocení státu
- filosofické úvahy, často se obrací k bili, antice
III. Pronikání češtiny do písemnictví ( přelom 11./12.st.)
-
v staroslověnských a latinských textech se objevují tzv. bohemiky (česká slova a věty)
glosy (poznámky komentující text)
Hospodine pomiluj ny – 1.česká duchovní píseň s prvky staroslověnštiny, chorál; prosba o mír, úrodu; válečná píseň v době husitské
Svatý Václave, vévodo české země – 2. nejstarší česká duchovní píseň, chorál; taktéž oblíbená v době husitské
IV.Vznik a rozvoj česky psané literatury
-
vrcholný středověk
-
13. a 14. stol. – vláda posledních Přemyslovců, vláda Lucemburků (viz.historicko- společenský kontext)
-
dochází k procesu laicizace (zesvětštění) literatury = autory nejen kněží; témata nejen náboženská
- autor neznámý
- veršovaná forma převažuje
Vita Caroli - patří sice do období "vznik a rozvoj česky psané literatury", je však
psána latinsky, vlastní životopis Karla IV.
.
Kunhutina modlitba - příklad duchovní lyriky
Dřěvo se listiem odieva – milostná píseň – 14. stol.
Legenda o sv. Prokopu – příklad duchovní epiky, 14. stol. – verš; život a smrt zakladatele a prvního opata Sázavského kláštera; oslava slovanské liturgie (staroslověnské)
Alexandreis – veršovaný rytířský epos – přelom 13. a 14 stol.
- autor neznámý, zřejmě vyšší šlechtic blízký české šlechtě – opovrhuje niž. vrstvami
- původní předloha: latinská, německá
- téma: - oslava makedonského krále Alexandra, který dobyl Řecko a pak s Řeky ovládl Persii
- zobrazen jako ideál středověkého panovníka /Přemysl Otakar II/
- je představen jako rytíř v českém prostředí /jména, zvyky, události/
- myšlenka marné cesty za světovládou a slávou (P.O.II padl r.1278 na
Moravském poli)
Dalimilova kronika (Kronika tak řečeného Dalimila)
- nejstarší česká veršovaná kronika; 14. stol.
- autor neznámý
- autor zřejmě nižší šlechtic, vlastenec podporující národní zájmy
- pověsti a příběhy z čs.. dějin od počátku /příchod praotce Čecha/
až do r.1314 – korunovace J. Lucemburského
- forma: prostý vyprávěcí sloh, poutavý děj
- historicky méně spolehlivá než Kosmova kronika /pověsti legendy/,
ale oblíbená pro svou podporu češství
- oblíbené cestopisy: M.Polo – Milión
drama: frašky - komedie s jednoduchým dějem, postavy jednoznačně kladné x záporné
Mastičkář – 14. st, původně náboženská latinsko-česká velikonoční hra ve verších
- světské scény vkládány později, tři Marie nakupují vonné masti k pomazání mrtvého
Kristova těla, když jdou ke Kristovu hrobu
- obraz středověkého tržiště, šarlatánství, prodavači mastí a léků
- hl.postava: mastičkář Severin /vzdělaný, zištný/
- jazyk spisovný x vulgarismy, náboženské motivy x světské,
satirické skladby: oblíbena tzv. žákovská poezie, autoři byli studenti
Píseň veselé chudiny – 14. stol.
- sociální satirická skladba - verš
- o bídě s vtipem a ironií z pohledu nižších vrstev, výsměch vlastní nouzi
Podkoní a žák – 14. stol.
- veršovaná satirická skladba
- výpověď o životě nižších vrstev
- podkoní se hádá o přednostech svého stavu se studentem
- ironie, dialog, živý a srozumitelný jazyk
- hádka končí hospodskou rvačkou
Hradecký rukopis – 14. st.
-
veršované satirické skladby zaměřené na městské prostředí
-
kritika světských a poprvé i církevních nedostatků, společenských zlořádů
- Desatero kázanie božie – obraz středověké společnosti, útok na hříšníky
- Satiry o řemeslnících a konšelích – 7 skladeb o nemorálnosti měšťanstva
- kritika nepoctivosti a okrádání – čítanka str. 58 – 59
- bajka O lišce a džbánu = veršované exemplum
Tkadleček – próza – 15. st.; náročná umělecká skladba – spor milence s Neštěstím, které mu vzalo milou (filozofické úvahy)